Suoraan sisältöön

Häiriötiedote​

Järvi-Saimaan Palvelut Oy suorittaa vedenjakeluverkon vuodonkorjauksen Juvalla 8.6.2023. Korjaustöistä voi aiheutua katko vedenjakelussa Kummunmäen, Kaihunmäen ja Ilokallion alueelle klo 10-15 välisenä aikana. Kartta alueesta aukeaa oheisesta linkistä. Vedenjakelu katko 8.6. Juva

Huomioitavaa on, etteivät vesijohtoverkostoon liitetyt laitteet toimi katkon aikana. Huoltotöiden ajaksi kannattaa varata vettä talousvedeksi sekä WC:n huuhtelua varten.

Jakelukatkon jälkeen vedessä saattaa ilmetä sameutta. Pyydämme tällöin juoksuttamaan vettä reilusti hanan kylmältä puolelta, kunnes vesi kirkastuu. Värjäytynyttä vettä ei tule käyttää esimerkiksi pyykinpesuun, sillä se voi värjätä vaatteita.

Lisätietoa:
Vesihuoltopäällikkö Anne Ruotsalainen, puh. 050 400 8011

Kirjasto selkosuomeksi

Kirjasto on paikka, johon kaikki voivat tulla. 

Kirjastossa voi viettää aikaa, lukea kirjoja ja tavata ystäviä.

Kirjastosta voit lainata kirjoja kotiin.

Tarvitset kirjastokortin, jotta voit lainata kirjoja.

Kirjaston käyttö on ilmaista.

Kirjastossa on

  • kirjoja
  • äänikirjoja
  • sanomalehtiä
  • aikakauslehtiä
  • elokuvia
  • musiikkia
  • nuotteja
  • konsolipelejä (esimerkiksi Playstation-pelejä)
  • lautapelejä
  • erilaisia lainattavia esineitä (esimerkiksi sähkönkulutusmittari, lumikengät)
  • taidenäyttelyitä
  • tapahtumia.

     

Kirjastokortti
 

Kun sinulla on kirjastokortti,

voit lainata kirjastosta

kirjoja ja muuta aineistoa.
 

Saat oman kirjastokortin

mistä tahansa Lumme-kirjastosta tai kirjastoautosta.

Korttia varten tarvitset esimerkiksi passin tai vastaanottokeskuksen henkilökortin.
 

Kirjastokortin mukana saat tunnusluvun,

jonka avulla kortti toimii automaatissa ja verkkokirjastossa.
 

Ensimmäinen kirjastokortti on ilmainen.

Jos kirjastokortti katoaa tai menee rikki, uusi kirjastokortti maksaa kaksi euroa.
 

Kirjastokortti on henkilökohtainen.

Vain sinä saat käyttää kirjastokorttiasi.
 

Lainaaminen
 

Kun lainaat kirjan tai muuta aineistoa, saat eräpäiväkuitin.

Kuitissa näkyy päivämäärä, jolloin sinun pitää palauttaa lainasi.

Yleensä laina-aika on neljä viikkoa. 

Joskus laina-aika on lyhyempi, esimerkiksi DVD-elokuvien laina-aika on kaksi viikkoa.
 

Kun lainaat kirjastosta kirjoja

tai muuta aineistoa, olet vastuussa niistä.

Ne täytyy palauttaa hyvässä kunnossa takaisin.
 

Jos palautat lainasi myöhässä, joudut maksamaan myöhästymismaksun.

Jos tarvitset lainojasi vielä eräpäivän jälkeen, voit pyytää kirjaston työntekijää uusimaan lainat.
 

Kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla voit käyttää verkkokirjastoa http://lumme.finna.fi